خدایا خودت به داد افغانی های ساده برس.دلم برایشان میسوزد
مهاجر غربت.(اجتماعی.فرهنگی.علمی
این وبلاگ سعی بر این دارد که تمامی اطلاعات اجتماعی.فرهنگی. وعلمی روز را ارائه دهد

کلاه برداری اشکار به بهانه ثبت نام برای استرالیا در تهران

 

همه چیز بعد از سفر آنتونيو گوترس رئيس كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان به ایران شروع شد. این مقام سازمان ملل به تاریخ 25/6/91 با دعوت وزیر داخله ایران وارد تهران شد، وی در مدت اقامت دو روزه خود در ایران با رییس جمهوری ایران، دکتر احمدی نژاد، مصطفی نجار وزیر داخله ایران و ساير مقامات عالي جمهوري اسلامي ايران، دیدار و ملاقات کرد.

رئيس كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان، در یکی از همین دیدارها بود که اعلان کرد، سازمان ملل طرحی را روی دست دارد که بر اساس آن شماری از مهاجران افغانستانی مقیم ایران به کشورهای ثالث (استرالیا، فنلاند و سویدن)  منتقل می شوند. اگر چه این مقام سازمان ملل تاکید کرده بود که این سخن در حال حاضر فقط یک طرح است و برای نهایی شدن آن زمانی زیاد درکار است. (ممکن این زمان سالها طول بکشد) اما متاسفانه بعضی از افراد سودجوی افغانستانی و ایرانی این سخن مقام سازمان ملل را دست آویز قرار داده و از یک هفته به این سو با عنوان فرم ثبت نام کشور استرالیا بر چشم  کم بین مهاجران درمانده افغانستانی خاک می‏زنند.

موضوع ثبت نام مهاجران افغانستانی مقیم ایران، برای مهاجرت به کشور استرالیا در کافی نت ها از اساس  دروغ است. پیش از این خبر این کلاه برداری آشکار از تهران و شهر های دیگر را شنیده بودم و به دنبال مکانی بودم که با چشم خود ببینم و قضیه را بررسی کرده مطلبی بنویسم. بر همین اساس دیروز دوستی به من زنگ زد و گفت در میدان انقلاب تهران دفتری برای مهاجران افغانستانی فرم ثبت نام مهاجرت به استرالیا صادر می کند. سریع رفتم به میدان انقلاب ساختمان 310 طبقه 2 ، با تاسف تعداد زیادی از مهاجران را دیدم که سعی بر دریافت فرم دارند. از آنها پرسیدم که برای هر فرم چند می گیرد، گفتند: مبلغ 8000 تومان، در مقابل خانمی که پشت کامپیوتری نشسته بود و فرم ها را از سایت مورد نظرش پرینت می گرفت به آنها می داد. البته با یک رسید 8000 تومانی کاغذ معمولی بدون مهر و امضا.

دی شب از دوستی شنیدم که ازدحام مهاجران افغانستانی در مقابل سفارت استرالیا به حدی بوده که موتر ها به سختی از خیابان نزدیک به سفارت عبور می کردند. و همین فرم کذایی ثبت نام را بعضی از سودجویان در برابر دفتر سازمان ملل در تهران  تا بیست هزار تومان هم به فروش رسانده اند. فرمی که سه برگ است و پول کوپی آن 300 تومان می شود.

امروز چهارم ماه میزان  هم متاسفانه زمانی که به محل کارم می رفتم، در ضلع شمالی میدان انقلاب تهران در اولین کوچه سمت چپ خیابان کارگر شمالی، کافی نتی مشغول این کار بود و جمعیت بی خبر و نا آگاه مهاجران در صف دریافت فرم ثبت نام مهاجرت به استرالیا، اگرچه به آنها موضع را شرح دادم و گفتم به دیگران هم بگویند که این کار دروغ است. ولی آن ها از سر درماندگی به سخنان من تردید داشتند.

ساعت 9 در محل کارم بودم که دوستی از پاکدشت ورامین به من تلفن زد و گفت جمعیتی زیادی از مهاجرین برای ثبت نام استرالیا از این حاشیه شهر عازم تهران هستند، قضیه ثبت نام استرالیا چیست؟ به دوستم گفتم که قضیه کلاه برداری است، ولی بر شدت تاثر من از این همه بی خبری، نا آگاهی و سادگی هموطنان آواره ام  افزوده شد.

دوستان فرهنگی، دوستان دارای سایت، وبلاگ و صفحات اجتماعی، این قضیه صد در صد که نه هزار در صد دروغ است. سفارت افغانستان می بایست که وارد ماجرا و آگاهی بخشی مردم شود، که نشده است. مسئولین سفارت در تهران خود را به بی خیالی و ناشنوایی عجیبی زده اند و خواب خوش مصئونیت دیپلوماتیکی شان را می بینند. لطفا شما دوستان فرهنگی به مردم اطلاع رسانی کنید که فریب این کلاه برداری آشکار را نخورند. این فرم ها را هر کسی که به انترنت آشنایی داشته باشد می تواند دریافت کند. جدای از آن این فرم برای مهاجران امثال ما نیست. شما فرض کنید مسئول سودجوی یک کافی نت در یک هفته تعداد هزار فرم با مبلغ 8 هزار تومان صادر کند، در نتیجه رقم بالای هشت میلیون تومان می شود. مبالغ بالا و پایینش بماند.

این درست است که مهاجران افغانستانی از این جا رانده و از آنجا مانده، اند. این درست است که سختی های زیادی را تحمل می کنند. این درست است که بسیاری از آنها از سر ناچاری و درماندگی به هر شاخه ای چنگ می اندازند. این درست است که آنها غافل و بی‏خبراند. اما این سبب نمی شود که ما شاهد ظلم آشکاری باشیم و لب فرو بندیم. وظیفه همه قلم به دستان است که در باره این موضوع روشن گری کنند. هرکسی به هر طریقی که می توانند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 8 مهر 1386برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: